Natiewagen
Identificatie |
Objectnummer | V1972-2354 |
Herkomst | Antwerpen |
Bouwperiode | 1800 - 1910 |
Locatie van bewaring | Karrenmuseum |
Typologering |
Objectcategorie 1 | wagens |
Objectcategorie 2 | 4-wielige voertuigen |
Objectnaam | natiewagen |
Titel | Natiewagen |
Afmetingen |
Bruto lengte | 660 cm |
Bruto breedte | 225 cm |
Bruto hoogte | 143 cm |
Spoorbreedte | 165 cm |
Beschrijving |
Opbouw | Getrokken, vierwielig (vooraan: 10 spaken, 5 velgen; achteraan: 14 spaken, 7 velgen) ongeveerd voertuig. Een onderstel met het draaipunt in het voorstel (onder: asdam met tangarmen en draaiplaat; boven: draaiplaat met steunbalken). Voorstel wordt met zware steunbalk in de berriebomen gelaten. Achteras met bochtas. Dissel met trekhaak.
Berriestel (2 berriebomen, 7 scheien) met aan voorzijde een 90° bocht. Verlaagd laadvlak met 2 afneembare zijleren (houten rongen in rongbeugels, 1 plank midden, 2 planken achter). Strips op de boven- en onderzijde van de berriebomen en zijkant 90° bocht. De kleurstelling van deze wagen is groen met zwarte zijleren en een wit opschrift. |
Beschrijving | Een sleperwagens is een door paarden getrokken, vierwielig voertuig voor het transport van zware vrachten. De sleperswagen heeft doorgaans een plat laadvlak zonder zijleren dat dicht bij het vloerniveau ligt, wat het verslepen van zware lasten vergemakkelijkt. De sleperswagen werd voornamelijk gebruikt door de industrie in en rond de steden.
In de haven werd een sleperswagen tot een natiewagen gedoopt. Al dan niet voorzien van rongen of zijleren, werden deze typische platte wagens vooral door de naties ingezet om onder meer balen, houten kisten, vaten en zakgoed te transporteren van kaai naar magazijn, cliënt of omgekeerd. Voortgetrokken door twee natiepaarden, kon men met deze wagens lasten vervoeren van ongeveer zes ton.
Naarmate het gebruik van tractoren algemener werd en het aantal natiepaarden terugliep, werden de oude platte wagens en krengen van korte metalen dissels voorzien. Na de oorlog werden de houten wielen systematisch vervangen door afgedankte tankwielen afkomstig uit één van de talrijke Amerikaanse stockhuizen. Samen met de natiepaarden verdwenen ook de oude wagens stilaan uit het havenbeeld. De laatste twee natiewagens in de haven van Antwerpen geraakten rond 1970 in onbruik, waar zij tot die tijd op de kade als vuilkar werden gebruikt.
Deze natiewagen is afkomstig van Valkeniersnatie in Antwerpen. |