Hittenkar of traamkar
Identificatie |
Objectnummer | V1972-2328 |
Bouwperiode | Onbekend |
Locatie van bewaring | Karrenmuseum |
Typologering |
Objectcategorie 1 | rijtuigen |
Objectcategorie 2 | 2-wielige voertuigen |
Objectnaam | hittenkar |
Titel | Hittenkar of traamkar |
Beschrijving |
Opbouw | Getrokken, tweewielig (12 spaken, 6 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met een ijzeren as, 2 enkele bladveren (veerstroppen, veerhanden) en 2 halve bladveren. Bovenste paar bladveren doorlopend tot inspan en verbonden met veerhanden van het onderste paar bladveren. Berriestel (2 berriebomen, 7 scheien) verend verbonden met inspan.
Een bak met een open voorzijde met spatscherm (instapgrepen), 2 vaste gesloten zijleren (4 rongen in rongbeugels, 2 zijleesten of spatborden) en een afneembaar achterbord. Losse zitplank, trekknuppel, lantaarnhouders, 2 treden (weerszijden bak).
De kleurstelling van deze kar is groen met rode wielen, een rode bodem en een rode binnenzijde van de zijleren. |
Beschrijving | Een hittenkar of een traamkar is een getrokken tweewielige geveerde kar voor licht vracht- en personen vervoer. Op de grens tussen Nederland en Vlaanderen wordt voor dit type voertuig zowel de term ‘hittenkar’ als ‘traamkar’ gebruikt. De zogenaamde hittenkar werd vanaf het einde van de negentiende eeuw binnen diverse sectoren gebruikt voor het transport van allerhande goederen. Het gebruik van lichte tweewielige vrachtkarren, die constructief sterk afweken van de aardkar of de hoogkar, kwam niet overal binnen het boerenbedrijf voor. Voor zover bekend won de hittenkar pas tegen het einde van de negentiende eeuw in bepaalde streken in Nederland aan populariteit. Op de centrale zandgronden stapten veel boeren over op dit voertuig vanwege de uitbreiding van de melkproductie. Ook op de Noord-Brabantse zandgronden werden geveerde hittenkarren gebruikt om met producten naar de markt te gaan. In Vlaanderen, waaronder in de Zwinstreek, werd de zogenaamde ‘traamkar’ gebruikt, die typologisch op de hittenkar leek en doorgaans met een huif overspannen kon worden. Dit voertuig werd vervaardigd door wagenmaker André Besters en was eigendom van een brouwer uit Essen. |