Stootkar olienatie
Identificatie |
Objectnummer | V1973-2451 |
Bouwperiode | Bouwjaar 1920 |
Locatie van bewaring | Karrenmuseum |
Typologering |
Objectcategorie 1 | karren |
Objectcategorie 2 | 2-wielige voertuigen |
Objectnaam | stootkar |
Titel | Stootkar olienatie |
Beschrijving |
Opbouw | Met de hand geduwd, tweewielig (12 spaken, 6 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met ijzeren as en 2 enkele bladveren (veerstroppen, veerhanden). Berriestel (2 berriebomen, 2 houten scheien) doorlopend tot handbomen. Een laadvlak bestaande uit een metalen raamwerk van 4 dwarse strips en 1 strip centraal over de lengte van het voertuig. 2 afneembare halfopen zijleren (2 rongen in rongbeugels, 2 planken). De kleurstelling van deze kar is blauw. |
Beschrijving | Een handkar is een met de hand voortbewogen, doorgaans lichtgewicht, tweewielig gebruiksvoertuig. Men onderscheid twee hoofdtypes: de stootkar en de trekkar.
Dit type handkar wordt een stootkar genoemd en wordt hoofdzakelijk voortbewogen door met de hand het voertuig te duwen, al dan niet met de hulp van een trekhond. Kenmerkend voor de stootkar zijn twee doorlopende berriebomen of handbomen. De opbouw kon sterk verschillen en was meestal aangepast aan de noden van de gebruiker. De stootkar werd veel gebruikt door kleine zelfstandige ambachtslui, zoals de timmerman, metselaar, schilder of loodgieter die er hun materiaal mee vervoerden. Daarnaast werd deze handkar voor allerhande klein transport gebruikt.
Kort na 1950 won de tweewielige trekkar met een stalen frame op luchtbanden aan populariteit. De handkarren met houten wielen bleven wel in gebruik, soms zelfs tot in de jaren tachtig van de twintigste eeuw.
Deze stootkar is afkomstig van de olienatie en werd vermoedelijk sinds 1920 gebruikt voor het transport van olievaten. |