Hittenkar of traamkar
Identificatie |
Objectnummer | V2007-0175 |
Bouwperiode | gebruikt tot 1939 |
Locatie van bewaring | Karrenmuseum |
Typologering |
Objectcategorie 1 | rijtuigen |
Objectcategorie 2 | 2-wielige voertuigen |
Objectnaam | hittenkar |
Titel | Hittenkar of traamkar |
Beschrijving |
Opbouw | Getrokken, tweewielig (14 spaken, 7 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met een ijzeren as en 2 enkele bladveren (veerstroppen, veerhanden). Berriestel (2 berriebomen, 9 scheien) vast verbonden met inspan. Een bak met een open voorzijde met spatscherm, 2 vaste gesloten zijleren (5 rongen in rongbeugel), 2 zijleesten of spatborden en een achtersluitboom. Achterbord en losse zitplank ontbreken. De kleurstelling van deze kar is blauwgrijs met rode wielen en een rode binnenzijde van de zijleren. |
Beschrijving | Een hittenkar of een traamkar is een getrokken tweewielige geveerde kar voor licht vracht- en personen vervoer. Op de grens tussen Nederland en Vlaanderen wordt voor dit type voertuig zowel de term ‘hittenkar’ als ‘traamkar’ gebruikt. De zogenaamde hittenkar werd vanaf het einde van de negentiende eeuw binnen diverse sectoren gebruikt voor het transport van allerhande goederen. Het gebruik van lichte tweewielige vrachtkarren, die constructief sterk afweken van de aardkar of de hoogkar, kwam niet overal binnen het boerenbedrijf voor. Voor zover bekend won de hittenkar pas tegen het einde van de negentiende eeuw in bepaalde streken in Nederland aan populariteit. Op de centrale zandgronden stapten veel boeren over op dit voertuig vanwege de uitbreiding van de melkproductie. Ook op de Noord-Brabantse zandgronden werden geveerde hittenkarren gebruikt om met producten naar de markt te gaan. In Vlaanderen, waaronder in de Zwinstreek, werd de zogenaamde ‘traamkar’ gebruikt, die typologisch op de hittenkar leek en doorgaans met een huif overspannen kon worden.
Deze hittenkar of traamkar zou tot 1939 gebruikt worden door de brandweer van Essen voor het transport van een brandspuit. |