Badkar Belgische kust
Identificatie |
Objectnummer | V2011-0018 |
Locatie van bewaring | Karrenmuseum |
Typologering |
Objectcategorie 1 | karren |
Objectcategorie 2 | 4-wielige voertuigen |
Objectnaam | badkar |
Titel | Badkar Belgische kust |
Beschrijving |
Opbouw | Getrokken, vierwielig (vooraan: 2 houten blokken; achteraan: 12 spaken, 1 velg uit drie lagen hout) ongeveerd voertuig. Voor- en achterstel met een ijzeren as.
Berriestel (2 berriebomen, 3 scheien). 4 trekhaken (steeds op het uiteinde van de berriebomen).
Bovenbouw met een gesloten bak met een puntdak. Voorzijde met schee, 2 deuropeningen met deur (1 deur ontbreekt). Interieur met 2 ruimtes (tussenschot) en 1 spiegel (op tussenschot) en 1 venster (achterzijde) per ruimte. De kleurstelling van deze kar is wit met een zwart opschrift. |
Beschrijving | Een badkar is een houten twee- of vierwielige strandcabine om badgasten van het strand tot in de zee in te rijden. Het transport gebeurde meestal door een paard, maar vaak ook door badknechten. Badgasten - vooral vrouwen - konden zich in de cabine omkleden terwijl de kar naar diep water werd gereden. Het voertuig werd gedraaid met de ingang van het strand af gericht. Zo konden de gebruikers onbespied te water gaan.
Badkarren waren meestal aan de achterzijde voorzien van een linnen kap of een deur. Het interieur bestond uit een paar banken, een spiegel, ophanghaken voor de kleren en een bellenkoord. Dat laatste was nodig om aan de koetsier te melden dat men weer naar het strand gereden kon worden.
Deze badkar werd tot 2009 uitgebaat op het strand van Middelkerke, waar deze ongeveer 80 jaar dienst deed als een strandcabine. Rond 1926 startte Romeo Coene samen zijn schoonbroer Albert Dejonghe met de uitbating van deze badkarren, die toen nog met paard en kar tot aan de waterlijn werden getrokken. In 2010 besloot Marc Coene, gezien de hoge kosten in onderhoud, het transport en de rendabiliteit van de uitbating, om zijn 21 historische badkarren voornamelijk aan particulieren te verkopen. |