Bakkruiwagen
Identificatie |
Objectnummer | V2018-0010 |
Locatie van bewaring | Karrenmuseum |
Typologering |
Objectcategorie 1 | kruiwagens |
Objectcategorie 2 | 1-wielige voertuigen |
Objectnaam | kruiwagen |
Titel | Bakkruiwagen |
Beschrijving |
Opbouw | Met de hand geduwd, éénwielig (ijzeren wiel) ongeveerd voertuig. Trapeziumvormig berriestel (2 berriebomen, 3 scheien) met steunwiel (spil draait in montageplaatje) en doorlopend tot handbomen. Een vaste bak met een voorbord met ijzeren kapschoren en 2 ijzeren zijlatten, zijleren en achterbord met steunklossen. 2 poten met pootschoren (klossen). De kleurstelling van deze kruiwagen is groen. |
Beschrijving | Een kruiwagen is een met de hand voortgeduwd, doorgaans éénwielig voertuig gebruikt voor het transport van diverse grondstoffen en goederen. De hoofdconstructie van een kruiwagen bestaat meestal uit twee naar elkaar toe lopende berriebomen met daartussen een steunwiel. Aan de andere zijde wijken de berriebomen uit elkaar tot handbomen met een handgreep.
Men onderscheidt vier hoofdtypes: de tuinderskruiwagen, de bakkruiwagen, de platte kruiwagen en de steekkruiwagen.
Dit type kruiwagen met vaste zijleren wordt de bakkruiwagen genoemd. Op een boerderij waren vaak twee typen in gebruik: de bakkruiwagen voor mest en de tuinderskruiwagen voor alle andere klein transport rondom de boerderij, zoals het brengen van groenvoer naar de runderen of een uitstap naar de markt. In het gemengd bedrijf werd een platte kruiwagen gebruikt voor melkbussen, voor hooi of strobalen en zakkengoed.
Ook buiten agrarische sector kwamen deze verschillende types bijna overal voor en werden zij in het dagelijkse leven voor het transport van allerhande zaken gebruikt.
Afhankelijk van de functie of de constructieve opbouw onderscheidt men diverse types ‘bakkruiwagens’ met vaak over streekgebonden kenmerken, zoals de polder- of modderkruiwagen bij steenbakkerijen, de hectoliterkruiwagen voor het transport van zand en specie in het bouwbedrijf en de mestkruiwagen voor het transport van mest. |