Brouwerskar brouwerij Seghers en Deckers

Objectcategorie 1karren
Objectnaambrouwerskar
TitelBrouwerskar brouwerij Seghers en Deckers

OpbouwMet de hand geduwd, tweewielig (12 spaken, 6 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met ijzeren as en 2 enkele bladveren (veerstroppen, veerhanden). Berriestel (2 berriebomen, 6 metalen scheien) doorlopend tot handbomen. 2 vaste ijzeren steunen met schoren.
Open laadvlak (geen bodemplanken).
De kleurstelling van deze kar is groen met rode wielen.
BeschrijvingDe brouwers- of bierkar is een getrokken of met de hand geduwd tweewielig vrachtvoertuig, bestemd voor het transporteren van biervaten. De type voertuig bestaat hoofdzakelijk uit twee berriebomen en enkele scheien, waartussen de houten vaten werden gelegd. Vaak werden extra vaten met kettingen onderaan het voertuig opgehangen.
Deze brouwerskar is een stootkar en was eigendom van de voormalige brouwerij Seghers uit Temse en brouwerij Deckers uit Beveren. De brouwerskar werd vermoedelijk vanaf de oprichting van brouwerij Seghers in 1890 tot de stopzetting rond 1930 in de regio Sint-Niklaas gebruikt voor het transport van biervaten.