Turkse Ossenkar

Objectcategorie 1karren
Objectnaamossenkar
TitelTurkse Ossenkar

OpbouwGetrokken, tweewielig (volhouten wielen) ongeveerd voertuig. Een onderstel met een asdam en een ingelaten ijzeren as en houten klossen. Berriestel (2 berriebomen, 2 scheien) doorlopend tot een dissel (naar elkaar toelopende berriebomen). 2 afneembare houten ladders op het berriestel (bodem), ossenjuk, losse houten steun.
Een bovenbouw met 4 steunen op de hoeken de scheien (pen- en gatverbinding, vork aan bovenzijde), 3 afneembare draagbalken waartussen een canvas is opgehangen (met lussen over draagbalken geschoven). Open achterzijde. De kleurstelling van de kar is blank hout met bruintinten in de canvas.
BeschrijvingEen ossenkar is tweewielig voertuig waarvoor één of meerdere ossen worden gespannen.
Deze ossenkar (kagni arabasi) is afkomstig uit de stad Afyonkarahisar of Afyon in de Turkse provincie Afyonkarahisar. Het voertuig werd vermoedelijk met twee ossen bespannen.