Tonneau met winterkap

Objectcategorie 1rijtuigen
Objectnaamtonneau
TitelTonneau met winterkap

OpbouwGetrokken, tweewielig (18 spaken, 2 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met een ijzeren as (bochtas) en 2 ellipsveren (veerstroppen, veerhanden). Inspan (2 berriebomen, doorlopend) vast verbonden met zijkant van de kuip. Bovenbouw met kuip en afneembare kap. Kuip met verzonken bodem, portier aan achterzijde met 1 trede en 1 instapgreep, 1 leidselrek, 2 lantaarnhouders, 2 spatborden. Kap met open voorzijde en kijkvenster aan achterzijde.
BeschrijvingEen tonneau is een door paarden of pony’s getrokken tweewielig rijtuig, dat omstreeks 1885 in Engeland werd ontworpen als een damesrijtuig. Kenmerkend voor dit type zijn de u-vormige bochtas en de tonvormige bak met twee in de lengterichting geplaatste tweepersoonszitbanken. In de achterwand bevindt zich een portier met een ijzeren opstap, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkte. De tonneau werd het rijtuig bij uitstek voor het rondrijden met kinderen en oudere mensen.
Deze tonneau met winterkap is afkomstig uit Korbeek-Dijle, een dorp in de Belgische provincie Vlaams-Brabant.