Tjechische ladderwagen

ObjectnummerV2016-0020

Objectnaamladderwagen
TitelTjechische ladderwagen

BeschrijvingEen boerenwagen is een getrokken vierwielig voertuig hoofdzakelijk bestemd voor agrarisch transport, zoals het vervoer van hooi, tarwe, haver en aardappelen. De constructieve opbouw van het onderstel en het draaistel maakt dat men twee hoofdtypes kan onderscheiden, namelijk de langboomwagen en de onderdoordraaier. Een langboomwagen is een wagen met een lange balk (langboom) die het voor- en achterstel draaibaar met elkaar verbindt. De langboom vormt steeds één onwrikbaar geheel met het achterstel en vangt tijdens het draaien de torsie tussen het voor- en achterstel op.
Een onderdoordraaier is een wagen waarbij de voorwielen volledig onder de bak kunnen doordraaien. Dit type wagen, waarmee korter gedraaid kon worden dan met de langboomwagen, ontstaat in het begin van de twintigste eeuw en speelde in op de behoefte aan betere en vooral snellere transportbehoeften.
Het type langboomwagen kan onderverdeeld worden in enerzijds de wagens met doorlopende langboom en één enkel draaipunt in het voorstel en anderzijds de wagens met een bloktang, een korte langboom en twee draaipunten.

Deze boerenwagen met een doorlopende langboom (langboomwagen) wordt een ladderwagen genoemd. Een ladderwagen is een ongeveerd vierwielig voertuig uitgerust met open zijleren bestaande uit een boven- en onderboom verbonden door spijlen. Dit type wagen werd voornamelijk gebruikt voor volumineuze ladingen zoals hooi en graanschoven.
Deze ladderwagen werd vermoedelijk in 1929 door J. Beran Kovár in Tsjechië (rond de gemeentes Bríza en Líšnice) vervaardigd. Kenmerkend zijn de houten rongen die vanaf het uiteinde van de assen tot tegen de bovenbomen van de zijleren lopen, waar deze met beugels zijn bevestigd. Soortgelijke ladderwagens kwamen verspreid in Centraal-Europa voor.