Trefwoorden
Objectcategorie 1

Objectcategorie 2

Locatie van bewaring

Giervat als onderdeel van een kar

Giervat als onderdeel van een kar, Karrenmuseum Essen

Identificatie

ObjectnummerV2019-0046
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

Objectcategorie 1karren
Objectcategorie 22-wielige voertuigen
Objectnaamgiervat
TitelGiervat als onderdeel van een kar

Beschrijving

OpbouwBerriestel (2 berriebomen, 2 houten scheien met een lichte kromming aan bovenzijde, 2 trekstangen) met schee en een afneembare tonvormige houten bak. Beerkar ontbreekt.
BeschrijvingDe losse beerton of het giervat kon op diverse voertuigen getransporteerd worden, waaronder een aardkar, een hoogkar of het onderstel van een driewielskar. Aanvankelijk was deze ton van hout en enigszins kegelvormig. De smalle kant lag steeds achteraan met aan de bovenzijde een opening om er de vloeibare mest vanuit de beerput in te pompen of in over te scheppen. Achteraan was een tap of kraan aangebracht waardoor de beer op het veld kon wegstromen. De ton werd met stro en later met een houten raam op de kar gelegd. Na 1945 werd er overgeschakeld naar een gegalvaniseerd metalen vat met een inhoud van ongeveer 600 liter.
Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen