Verhuiswagen

BouwperiodeCirca 1933

Objectnaamverhuiswagen
TitelVerhuiswagen

BeschrijvingEen verhuiswagen is een met paarden ingespannen vierwielige vrachtwagen, gebruikt voor allerhande verhuizingen. Een verhuiswagen of tapissière heeft een gesloten houten bovenbouw met doorgaans een lengte van 5 tot 6 meter en een inhoud rond de 26 kubieke meter. Om de inboedel te beschermen tegen stootschade werden de wanden vaak met textiel bekleed, zoals een combinatie van houtwol en jute. Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw was het niet ongewoon om een verhuiswagen in zijn geheel op een treinwagon te laden en zo lange afstanden te overbruggen.
Deze verhuiswagen is afkomstig van de firma Dockx uit Antwerpen. Jozef Dockx richtte in 1979 de nv Dockx-Colli-Express op. In een voormalige fietsenwinkel op de Boomsesteenweg in Wilrijk startte hij met de verhuur van vracht- en bestelwagens. Al snel breidde de dienstverlening uit naar transport, verhuis, meubelbewaring, de verhuur van personenwagens, luxewagens en motoren. Vermoedelijk werd de verhuiswagen rond 1930 door een firma uit Buggenhout vervaardigd. Rond 1983 kwam de wagen in het bezit van het Karrenmuseum, waarna het voertuig werd omgebouwd tot een VVV-kantoor van de Gemeente Essen.