Trefwoorden

Objectcategorie 24-wielige voertuigen
TitelMiniatuur speelwagen

Beschrijving

BeschrijvingGebaseerd op de Speelwagen met inventarisnummer V1993-0376.
Bij deze speelwagen zijn de zijsponnen gesierd door gesneden beeldhouwwerk. Losse gesneden bijdeuren of leesten verhogen de zijwanden.
De vooras dam en de voorschamel werden tevens zeer fraai gesneden. De achterschamel en de achterasdam of plank werden geheel gestoken in bloemmotieven, licht en op verschillende plaatsen doorboord. Zij dragen de gesmede as en zijn voorzien van zwaarden en de schamelbouten verbinden de twee delen namelijk achterschamel en achterasdam. Al dit voorgaande is, scharnierend met bloktangen, bevestigd aan de korte wagen. Onder dit stel loopt de langboom, een constructie ie tot doel heeft voorwielen ten opzichte van achterwielen te laten draaien, een meesterlijke techniek voor die tijd.
De zitten zijn kistbanken die ook nog steekwerk vertonen en die toelaten kleinood en gereedschap op te bergen.
Het wapenschild op het achterbord kan wellicht een familiewapen zijn.

Materialen en afwerking.
De houten onderdelen kregen een donkere vernislaag als afwerkingslaag.

Afmetingen:
Bruto- maten: L X B X H: 32cm X 20cm X 27cm