Shelburne landauer

Bruto breedte165 cm
Bruto hoogte200 cm
Spoorbreedte145 cm

OpbouwGetrokken, vierwielig (vooraan: 14 spaken, 7 velgen; achteraan: 16 spaken, 8 velgen) geveerd voertuig. Voor- en achterstel met een ijzeren as en 2 ellipsveren (veerstroppen, veerhanden). Draaipunt in het voorstel (2 draairingen, bovenste aan onderzijde bok), voorwielen draaien geheel onder de bok door. IJzeren tangarmen met ijzeren voorbalk met 4 paddenstoelen. Dissel.
Bovenbouw met een kast en bok. Kast met 2 portieren, 2 neerlaatbare kappen met kapijzers, 2 spatborden (aan achterste kapijzers) en 2 treden. Voorzijde met bok (ijzeren leuning, bolkussen) en interieur met 2 zitbanken vis-à-vis.
De kleurstelling van dit rijtuig is zwart met blauwe biezen. Het interieur is donkerblauw met een rood accent.
BeschrijvingEen landauer is een door paarden getrokken vierwielig rijtuig, geschikt voor het transport van vier passagiers tijdens alle seizoenen. De rijtuigkast heeft een gelijkaardige symmetrische opbouw als de berline met een portier aan weerszijden en twee zitbanken vis-à-vis. De bovenzijde van de rijtuigkast bestaat steeds uit twee delen die afzonderlijk van elkaar kunnen worden neergelaten. Binnen dit type kan men verschillende modellen onderscheiden, waaronder de glaslandauer, de Selfton landauer en de Shelburne landauer. Afgezien van de glaslandauer, wordt het rijtuig doorgaans overdekt door twee opklapbare leren kappen met kapijzers.
Dit voertuig is een Shelburne landauer en werd vermoedelijk vervaardigd door de rijtuigbouwer ‘De Ruyter-De Messine’ voor de rekening van Graaf De Chambure-Cuypers uit Hoogerheide. De Shelburne landauer ontstond op het einde van de negentiende eeuw in opdracht van de Engelse graaf Shelburne. Kenmerkend voor dit voertuig is de rechthoekige lijn van de bak, waardoor het geheel een vierkante indruk maakt. Rond de eeuwwisseling werd dit model populair en veelvuldig gebouwd in Europa.