Familie omnibus

Objectcategorie 1rijtuigen
Objectnaamomnibus
TitelFamilie omnibus

BeschrijvingEen omnibus is een door paarden getrokken, vierwielig voertuig voor het transport van een groot aantal passagiers. Het was een openbaar transportmiddel waarbij een vaste prijs werd gehanteerd en geen onderscheid in klassen werd gemaakt (Latijn: voor allen). Een omnibus had meestal een portier aan de achterzijde en zitbanken in de lengterichting van het voertuig. Een imperiaal bakende vaak de bagageruimte op het dak af. De omnibus is de voorloper van de paardentram, die in grote steden furore maakte. Gefortuneerde burgers en gezinnen hadden meestal een eigen rijtuig of een klein type omnibus.
Dit rijtuig werd vermoedelijk rond 1880 door de Brusselse rijtuigbouwer Pierre Leemans vervaardigd voor de rekening van Chambure-Cuypers van het landgoed Mattemburgh in Hoogerheide. Het is een kleine omnibus met een imperiaal en zitbank op het dak. Een inklapbaar ijzeren trapje, bestemd voor de dakzitters, kon onder de bok worden geschoven. Vermoedelijk ging het om een privévoertuig dat in de negentiende eeuw veel voorkwam op landgoederen.