Gala berline

Objectcategorie 1rijtuigen
Objectnaamberline
TitelGala berline

BeschrijvingEen berline is een door paarden getrokken vierwielig rijtuig, geschikt voor het transport van vier personen in alle luxe en comfort. De rijtuigkast heeft een symmetrische opbouw met een portier aan weerszijden en twee zitbanken vis-à-vis. De berline ontstond in tweede helft van zeventiende eeuw als een reisvoertuig. In de achttiende eeuw ontwikkelde dit rijtuig zich tot een populair transportmiddel binnen de stedelijke context of als een rijtuig voor feestelijkheden en ceremonies.
De berline onderscheidt zich van de rijkelijk versierde staatsiekoets (karos, carrosse) door zijn ophangsysteem, waarbij de rijtuigkast met behulp van drukveren en riemen over C-veren wordt opgehangen. Tot het begin van negentiende eeuw werd het onderscheid gemaakt op basis van het onderstel. De eerste berlines beschikten namelijk over een typerende dubbele langboom van twee parallelle, lichte stangen of balken in plaats van één zware langboom die het voor- en achterstel verbond.
Deze berline, origineel met een hoge bok, wordt een gala berline genoemd. Dit negentiende-eeuwse rijtuig werd ingezet als transportmiddel van de gouverneurs van Oost-Vlaanderen. Het voertuig werd in de loop de twintigste eeuw ondergebracht in het koetshuis van het hotel d'Hane-Steenhuyse in Gent.