Steenkruiwagen

Objectcategorie 1kruiwagens
Objectnaamkruiwagen
TitelSteenkruiwagen

OpbouwMet de hand geduwd, éénwielig (8 spaken, 4 velgen) ongeveerd voertuig. Trapeziumvormig berriestel (2 berriebomen, 3 scheien) met steunwiel (spil draait tussen berrieboom en klos, wiel draait deels door het laadvlak en het voorbord) en doorlopend tot handbomen. Een halfopen laadvlak (3 scheien en 2 bodemplanken). Een halfopen vast voorbord (loodrecht op het laadvlak) met 1 ijzeren kapschoor. 2 poten met ijzeren pootschoren. De kleurstelling van deze kruiwagen is blank hout (bruin) met een blauwgrijs wiel.
BeschrijvingEen kruiwagen is een met de hand voortgeduwd, doorgaans éénwielig voertuig gebruikt voor het transport van diverse grondstoffen en goederen. De hoofdconstructie van een kruiwagen bestaat meestal uit twee naar elkaar toe lopende berriebomen met daartussen een steunwiel. Aan de andere zijde wijken de berriebomen uit elkaar tot handbomen met een handgreep.
Men onderscheidt vier hoofdtypes: de tuinderskruiwagen, de bakkruiwagen, de platte kruiwagen en de steekkruiwagen
De type kruiwagen met een open laadvlak en een voorschot met ijzeren kapschoren wordt een steenkruiwagen genoemd. De steenkruiwagen is een platte kruiwagen met een stevige constructieve opbouw, bestemd voor het vervoer van zaken als metselstenen en dakpannen
Deze steenkruiwagen werd gebruikt voor het transport van gebakken en ongebakken steen van en naar de ringoven van de voormalige steenbakkerij in Wildert.